Är ditt företag redo för Arbetsmiljöverkets granskning av den digitala arbetsmiljön?
Digitaliseringen skapar fantastiska möjligheter för effektivitet, men den medför också nya arbetsmiljörisker. Visste du att Arbetsmiljöverket nu har inlett inspektioner på över 2 000 arbetsplatser för att säkerställa att företag hanterar dessa risker. Vi pratar alltså om allt från teknikstress till ökad arbetsbelastning.
Här kommer därför några tips kring hur du kan förbereda din organisation:
👉🏻 Bedöm digitala risker: Se till att de riskbedömningar som redan görs (förhoppningsvis) även inkluderar de digitala arbetsmiljöfaktorerna.
👉🏻 Se över resurser: Synliggör teknikstress genom att se över hur många digitala verktyg era medarbetare använder och hur de faktiskt fungerar i vardagen.
👉🏻 Skapa tydliga gränser: Tydliggör skillnaden mellan arbetstid och fritid, särskilt vid distansarbete.
Digital arbetsmiljö – har du koll?
Relaterade inlägg
Varför vågar vi inte säga upp på grund av personliga skäl? Det, och mycket annat,…
1 oktober 2024 är nämligen första datumet som lagen kan komma att testas eftersom det…
Morgonens energiboost med Emma Egnell och Frans från HejEngagemang! Vi startade tidigt, skakade av oss…