Digital arbetsmiljö – har du koll?

Digital arbetsmiljö – har du koll?

Är ditt företag redo för Arbetsmiljöverkets granskning av den digitala arbetsmiljön?

Digitaliseringen skapar fantastiska möjligheter för effektivitet, men den medför också nya arbetsmiljörisker. Visste du att Arbetsmiljöverket nu har inlett inspektioner på över 2 000 arbetsplatser för att säkerställa att företag hanterar dessa risker. Vi pratar alltså om allt från teknikstress till ökad arbetsbelastning.

Här kommer därför några tips kring hur du kan förbereda din organisation:

👉🏻 Bedöm digitala risker: Se till att de riskbedömningar som redan görs (förhoppningsvis) även inkluderar de digitala arbetsmiljöfaktorerna.
👉🏻 Se över resurser: Synliggör teknikstress genom att se över hur många digitala verktyg era medarbetare använder och hur de faktiskt fungerar i vardagen.
👉🏻 Skapa tydliga gränser: Tydliggör skillnaden mellan arbetstid och fritid, särskilt vid distansarbete.

Dela inlägget

Relaterade inlägg

Psykologisk Trygghet i praktiken Verktyg för att utveckla effektiva och trygga team Tillsammans med ledarutvecklare…

Ekonomitips för egenföretagare Den 17 februari bjöd FEM HR in till AW på temat ekonomi…

FEM HR besökte HRTech mässan i Amsterdam Vad är på gång inom HR Tech? Det…